All News

Κόκκινος συναγερμός για το μεταναστευτικό: Εκρηκτική αύξηση των ροών τον Ιούλιο

Τις μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται τα νησιά της Λέσβου, της Σάμου, της Χίου και της Κω, ενώ αξιοσημείωτη είναι η τάση προς τις περιοχές της Αλεξανδρούπολης, της Σύμης και του Φαρμακονησίου.

Σε κατάσταση ύψιστης επιφυλακής θέτουν τις ελληνικές Αρχές η κατακόρυφη αύξηση των μεταναστευτικών ροών στο Αιγαίο και οι νέες θαλάσσιες οδοί που επιλέγουν οι δουλέμποροι. Τον Ιούλιο, οι μεταναστευτικές ροές μέσω των ανατολικών θαλάσσιων συνόρων σημείωσαν αύξηση που προσέγγισε το 120% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2018, ποσοστό το οποίο έχει σημάνει κόκκινο συναγερμό στο Λιμενικό Σώμα.

Τον έντονο προβληµατισµό των στελεχών τόσο του υπουργείου Ναυτιλίας όσο και των αρµοδίων για τη µεταναστευτική πολιτική επιτείνει το γεγονός ότι, µε βάση τα επίσηµα στοιχεία, δεν φαίνεται να υπάρχει η παραµικρή ανάσχεση στις µεταναστευτικές ροές, µε κάθε έτος από το 2017 και έπειτα να είναι χειρότερο από το προηγούµενο. Το 2018 οι ροές αυξήθηκαν κατά 11% σε σχέση µε το 2017, ενώ τα στοιχεία για το τρέχον έτος δείχνουν ότι, αν οι ροές από τα ανατολικά θαλάσσια σύνορα συνεχιστούν µε τον ίδιο ρυθµό, τότε και το 2019 θα καταγραφεί σηµαντική αύξηση σε σχέση µε το προηγούµενο έτος. Σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία, ενώ τους πρώτους µήνες του 2019 καταγράφονταν ροές οι οποίες κινούνταν στα περσινά επίπεδα, τον Ιούνιο παρουσιάστηκε αύξηση κατά περίπου 30% συγκριτικά µε τον Μάιο του ίδιου έτους. Η συγκεκριµένη αύξηση προκάλεσε την έντονη ανησυχία των στελεχών του Λιµενικού Σώµατος και έθεσε σε κατάσταση επιφυλακής τις Αρχές, κρούοντας των κώδωνα του κινδύνου για επιδείνωση των πιέσεων. Ιδιαίτερη ανησυχία, πάντως, προκάλεσαν τα στοιχεία του Ιουλίου, τα οποία έδειξαν ότι όχι απλώς συνεχίστηκε η αυξητική τάση σε σχέση µε τον Ιούνιο -αναµενόµενο κατά πολλούς λόγω της βελτίωσης των καιρικών συνθηκώναλλά και καταγράφηκε έκρηξη ροών σε σχέση µε τον αντίστοιχο µήνα του περσινού έτους. Συγκεκριµένα, τον Ιούλιο του 2019 οι αφίξεις υπηκόων τρίτων χωρών στο ανατολικό Αιγαίο ανήλθαν σε 5.596 (208 περιστατικά), καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 119,28% σε σχέση µε τον Ιούλιο 2018 και αύξηση κατά 45% σε σχέση µε τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους. Σύµφωνα µε τα ίδια στοιχεία, τις µεγαλύτερες πιέσεις δέχονται τα νησιά της Λέσβου, της Σάµου, της Χίου και της Κω, ενώ αξιοσηµείωτη είναι η τάση προς τις περιοχές της Αλεξανδρούπολης, της Σύµης και του Φαρµακονησίου (Λέρος). Η κατακόρυφη αύξηση των µεταναστευτικών ροών αλλά και ο µεγάλος αριθµός µεταναστών που συγκεντρώνονται στα παράλια της Μικράς Ασίας και της βόρειας Αφρικής (στοιχεία τα οποία συµπίπτουν µε τις εθνικές εκλογές και την αλλαγή πολιτικής ηγεσίας) οδηγούν την κυβέρνηση σε υιοθέτηση νέου δόγµατος για την αντιµετώπιση του µεταναστευτικού ζητήµατος. Ενίσχυση του Λιµενικού Σώµατος και της Ακτοφυλακής, ταχύτερη διεκπεραίωση των διαδικασιών χορήγησης ασύλου, µε ταυτόχρονες επιστροφές όσων δεν το δικαιούνται, αλλά και διατήρηση του διαύλου επικοινωνίας µε την Τουρκία είναι µόνο τα πρώτα µέτρα στην κυβερνητική ατζέντα. Υψηλόβαθµα κυβερνητικά στελέχη ξεκαθαρίζουν µε απερίφραστο τρόπο ότι η λογική βίαιων επαναπροωθήσεων (push back) δεν υπάρχει ούτε ως σκέψη. Πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας διέψευσαν µε κατηγορηµατικό τρόπο πληροφορίες που διακινήθηκαν προ ηµερών, κυρίως µέσω διαδικτύου, για περιστατικό δήθεν βίαιης επαναπροώθησης µεταναστών. Αντιθέτως, όπως είπαν, το περιστατικό που σηµειώθηκε εντός τουρκικών χωρικών υδάτων έδειξε ότι µπορεί να υπάρξει αποτελεσµατική συνεργασία ελληνικών και τουρκικών Αρχών. Συγκεκριµένα, υποστήριξαν ότι σκάφος του Λιµενικού που πραγµατοποιούσε περιπολία στην περιοχή διαπίστωσε στα τουρκικά ύδατα την πλεύση σκάφους µε µετανάστες, το οποίο θα επιχειρούσε είσοδο στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Η ενηµέρωση των τουρκικών Αρχών και η συνεργασία των δύο πλευρών είχαν ως αποτέλεσµα την αποτροπή της εισόδου του σκάφους στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Οι ίδιες πηγές δήλωναν ιδιαίτερα ικανοποιηµένες για τη συνεργασία της ηγεσίας των Ακτοφυλακών των δύο χωρών, χαρακτηρίζοντάς την ως σπουδαίας σηµασίας. Ο φόβος για αυξηµένες ροές το προσεχές διάστηµα είναι έκδηλος τόσο στο υπουργείο Ναυτιλίας όσο και στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Ιδιαίτερο προβληµατισµό προκαλεί η σηµαντική αύξηση των ροών πολιτών που προέρχονται από χώρες της Αφρικής, στοιχείο που επιβεβαιώνει παλαιότερα εκπεφρασµένη ανησυχία για νέο κύµα µετανάστευσης λόγω της κλιµατικής αλλαγής. Την ίδια ώρα, ωστόσο, έκδηλος είναι ο προβληµατισµός για τις νέες θαλάσσιες οδούς που επιλέγουν οι δουλέµποροι στο βορειοανατολικό Αιγαίο, ώστε να αποφύγουν τη διέλευση του Εβρου. Τέτοιου είδους νέες οδοί χαρακτηρίζονται τα θαλάσσια περάσµατα προς Αλεξανδρούπολη και Σαµοθράκη, µε τις αρµόδιες Αρχές να θεωρούν επιτακτική την ανάγκη για ιδιαίτερη προσοχή στις συγκεκριµένες περιοχές. Το Λιµενικό αποκτά real time εικόνα του νοτιοανατολικού Αιγαίου Κοµβικής σηµασίας για την ενίσχυση του Λιµενικού Σώµατος - Ελληνικής Ακτοφυλακής είναι το Εθνικό Σύστηµα Ολοκληρωµένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ), η απόκτηση του οποίου θα δώσει στο Λιµενικό Σώµα τη δυνατότητα να έχει σε 24ωρη βάση real time εικόνα του νοτιοανατολικού Αιγαίου, µε απώτερο στόχο την ενεργό προστασία των εξωτερικών θαλάσσιων συνόρων της Ε.Ε., την πάταξη κάθε µορφής εγκληµατικότητας, καθώς και την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου έθεσε ως πρωταρχικής σηµασίας τη συµβασιοποίηση του έργου, συνολικής αξίας 62 εκατοµµυρίων ευρώ, καθώς διέγνωσε ολιγωρία στο συγκεκριµένο ζήτηµα, µε τις σχετικές διαδικασίες για τη διασφάλιση της χρηµατοδότησης να κινούνται στο παρά πέντε. Στις 14 και στις 28 Ιουνίου του 2019, αντίστοιχα, εκδόθηκαν από την υπεύθυνη Αρχή του Ταµείου Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ) η απόφαση χορήγησης επιδότησης και η συµφωνία επιδότησης δράσης µόνον για το κύριο µέρος του έργου (50 εκατ. ευρώ), καθώς κρίθηκαν αδύνατες η εµπρόθεσµη ολοκλήρωση και η πληρωµή του έργου εντός της επιλέξιµης περιόδου του Ταµείου, ήτοι έως 31/12/2022. Το υπολειπόµενο ποσό των 12 εκατ. ευρώ ενεγράφη προσωρινά στο εθνικό σκέλος του Προγράµµατος ∆ηµοσίων Επενδύσεων. Στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας επισηµαίνουν ότι είναι κρίσιµο να προκηρυχθεί ο διαγωνισµός το ταχύτερο δυνατό, τουλάχιστον του πρώτου σκέλους, ώστε να συµβασιοποιηθεί το έργο µέχρι τον Σεπτέµβριο του 2020, καθώς παρέλευση της συγκεκριµένης προθεσµίας θα σηµάνει και κίνδυνο απώλειας µέρους της χρηµατοδότησης. Για τον λόγο αυτόν πραγµατοποιήθηκε τη ∆ευτέρα 29/7/2019 σύσκεψη υπό τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος έδωσε συγκεκριµένες οδηγίες για την υλοποίηση του έργου εντός των προβλεπόµενων προθεσµιών. Επίσπευση των διαδικασιών Σε επίπεδο µεταναστευτικής πολιτικής, το νέο δόγµα συνίσταται στην επίσπευση των διαδικασιών ασύλου, µε τη νέα ηγεσία να αφήνει σαφείς υπαινιγµούς κατά της απελθούσας κυβέρνησης για ιδεοληψία, η οποία είχε ως αποτέλεσµα τεράστιες καθυστερήσεις και συσσώρευση χιλιάδων ψυχών στα κέντρα υποδοχής. Η απόφαση για επίσπευση των διαδικασιών ασύλου είναι ειληµµένη από τη νέα αρµόδια για τη µεταναστευτική πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, µε την εντολή να αφορά και τις επιτροπές προσφυγών. Η εκτίµηση του υπουργείου είναι ότι η επίσπευση της σχετικής διαδικασίας θα δώσει ανάσα στα κέντρα κράτησης και θα αφαιρέσει µεγάλο βάρος από τις σχετικές δοµές. Παράλληλα µεγάλο βάρος θα δοθεί και στο ζήτηµα των επιστροφών. «Η διαδικασία πρέπει να γίνει αποτελεσµατικότερη», ξεκαθαρίζουν στελέχη του υπουργείου, επισηµαίνοντας ότι µέχρι σήµερα ελάχιστα έχουν γίνει επί του συγκεκριµένου ζητήµατος. Το ζήτηµα των επιστροφών αφενός προς την Τουρκία και αφετέρου προς τρίτες χώρες ετέθη στις συναντήσεις του αναπληρωτή υπουργού Προστασίας του Πολίτη, αρµόδιου για θέµατα µεταναστευτικής πολιτικής, Γιώργου Κουµουτσάκου τόσο µε τους βουλευτές των νησιών όσο και µε τον σύµβουλο εξωτερικής πολιτικής της Αγκελα Μέρκελ, Γιαν Χέκερ. Στο ίδιο πλαίσιο, µε ιδιαίτερη προσοχή στο µικροσκόπιο των Αρχών θα ξαναµπούν και τα κριτήρια ευαλωτότητας πολιτών τρίτων χωρών οι οποίοι φτάνουν στη χώρα, µε τα στελέχη του υπουργείου να υποστηρίζουν ότι έχουν «ξεχειλώσει». «Ενας άνθρωπος ο οποίος απλώς έχει κολυµπήσει από τα τουρκικά παράλια µέχρι τα ελληνικά νησιά είναι εξουθενωµένος, αλλά όχι ευάλωτος», λένε χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές.

ΠΗΓΗ: REALNEWS.GR - ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΣ

σχόλια